Nadat ik mijn laatste blog begon in Peru, ben ik inmiddels alweer volledig gewend aan de valuta, mensen en sfeer in het mega toeristische Peru. Ondanks dat ik totaal niet van toeristische plekken houd, heb ik toch al een hele hoop moois kunnen zien en maximaal kunnen genieten!

Één van de diepste kliffen van de wereld
Nadat Lauren en ik in de bus Nicky zijn tegengekomen, een gast uit Nederland, hadden we besloten om met zijn drieen de Colca Canyon tour te doen. Colca Canyon bestaat uit hele diepe kliffen waar je prachtig doorheen kan hiken. Na lang treuzelen of we het zelf gingen doen of met een georganiseerde tour, hebben we uiteindelijk toch maar besloten om de tour te doen. Het gemak was de doorslaggevende factor, aangezien het prijstechnisch niets uit zou maken.

De eerste dag in Arequipa bestond buiten het boeken van de tour verder voornamelijk uit eten en gezelligheid. ´s Middags met Lauren bij een turk gegeten en ´s avonds met z´n drieen verrukkelijk gegeten bij een restaurant genaamd Zingaro. Daar een werkelijk wereldse Alpaca steak gegeten. Een perfecte voorbereiding voor een driedaagse tour!

De tour begon dinsdagochtend héél vroeg… midden in de nacht werden we opgehaald om na een lange busrit (inclusief een stop voor een ontbijtje) eerst eens wat condors te bekijken vanaf een viewpoint. Gelukkig waren we ongeveer 500 meter eerder gestopt en konden we de condors van vrij dichtbij zien, want vanaf het viewpoint waren ze veels te ver weg. Condors heb ik inmiddels sowieso al vaak genoeg gezien in onder andere Patagonie.

Na het viewpoint van de condors konden we starten met onze tour. We hadden een hele toffe gids, die ondanks zijn gebrekkige engels, toch goed te verstaan was en ons super behandelde (eindelijk weer eens een goede gids!). Soms leek het erop alsof wij fysiek beter gesteld waren voor de trip dan de gids, maar misschien gaf hij ons dat gevoel zelf wel. De drie uur durende hike de kliffen in was behoorlijk heftig… ruim een kilometer dalen is niet bepaald soepel voor de knietjes, maar het uitzicht was al adembenemend. Na drie uur naar beneden was het nog een uurtje verder naar ons hostel in San Juan waar we vervolgens de middag vrij hadden. Omdat wij de driedaagse tour hadden, hadden we vrij veel vrije tijd in de middagen, maar dat was perfect i.v.m. het weer in de kliffen. Iedere middag trekken de wolken namelijk over de Colca Canyon en vaak zit hier ook regen bij. Na een middagje kaarten (en het wegwerken van een heerlijke Mango) en een simpel maaltijdje voor het slapen gaan, lagen we behoorlijk vroeg in bed; klaar voor dag 2!

Onderweg naar de Oase!
De tweede dag begon vrij vroeg na een heerlijk pannekoekontbijtje. We liepen vrij laag door de Colca Canyon richting de tweede plek om te verblijven, een oase in het midden van de kliffen. De route was vrij gemakkelijk en het uitzicht was wederom prachtig. Gelukkig waren we vrij vroeg in de Oase en konden we heerlijk genieten van het zwembad en een biertje. Helaas merkten we tijdens de lunch dat ze behoorlijk besparen op het eten tijdens de trip. Gelukkig was het maar een paar dagen en hebben we het met het beperkte eten toch overleefd.

In de middag in de Oase begon het weer langzaam om te draaien en rond een uur of 2 kwam het met bakken uit de hemel. Gelukkig hebben we een paar uurtjes kunnen genieten van het zwembad. Halverwege de middag kwamen namelijk de tweedaagse tours aan bij ons hostel, en die hebben amper kunnen genieten van de prachtige plek.

´s Avonds hadden we een spagetti welke helaas weinig saus en geen vlees had. Niet echt een goede basis om de volgende ochtend een kilometer omhoog te klimmen, maar gelukkig was er een franse meid bij ons aan tafel waar ik ongeveer een half extra bord van had gekregen 🙂

Verplichte nummertjes
De derde dag stonden we super vroeg op, om met een normale temperatuur de kilometer omhoog te klimmen. Ontbijt kregen we pas boven dus het was een behoorlijke inspanning op een lege maag. Het uitzicht was gelukkig weer prachtig en na ongeveer 2 uur klimmen was in samen met Nicky boven. De rest kwam gedurende het uur daarna langzaam boven. Na het ontbijt en een prachtige stop met een uitzicht over de vallei tussen de kliffen, begonnen helaas de verplichte nummertjes. De lunch bij het restaurant waar daadwerkelijk alle tours stopten hebben we gelukkig kunnen ruilen voor een lunch in een lokaal restaurantje, maar daarna kwamen de stopt bij de souvenirdorpjes en de hotspring die vergeleken bij de hotsprings waar ik al ben geweest echt niets voorstelde.

Na een lange dag kwamen we in de avond terug in Arequipa waar we helemaal gesloopt waren. Nicky had nog puf voor een voetbalwedstrijd, maar Lauren en ik zijn in een goedkoop restaurantje wat gaan eten, een heerlijk ijsje gekocht in een ijssalon en behoorlijk vroeg naar bed gegaan.

Lazy days
De twee dagen daarna stonden in het teken van lui zijn, weinig doen en een beetje wat dingetjes regelen. In Arequipa moest ik namelijk een nachtbus regelen voor mijn volgende bestemming Cusco. Maar eerst hebben we met een wat uitgebreidere groep van het hostel gelunched en in de stad rondgelopen. Het busticket zou ik uiteindelijk ´s avonds bij het busstation kopen dus zoveel heb ik uiteindelijk die dag niet gedaan.

De lunch was overigens wel benoemenswaardig. In Peru hebben ze namelijk het gebruik dat ze Cavia´s eten en als globetrotter moet je toch de cultuur volledig proeven. Zodoende zijn we dus Cavia gaan eten, en wat voor één, je krijgt een volledige Cavia op je bord geserveerd. De smaak is prima, maar aangezien je een heel dier op eet is het vrij prijzig… voor dezelfde prijs zou ik dus eerder voor een lekkere steak kiezen!

In de avond afscheid genomen van Lauren na bijna twee weken samen reizen. Zij had een bus eerder dus ben ik daarna nog even een pizzaatje gaan eten met Nicky en een Duitse meid om vervolgens in mijn eentje naar Cusco te gaan. Nicky zou de volgende dag een dagbus pakken naar Cusco, dus die heb ik inmiddels alweer ontmoet hier in Cusco.

In Cusco bestond de eerste dag wederom uit het uitzoeken van een tour. Ditmaal de Rainbow Mountains (Vinicunca) vlakbij Cusco. Tussendoor een walking tour gedaan in de stad, waaruit maar weer bleek dat ik geen persoon ben voor walking tours. Een engelse gast uit mijn hostel vond het de beste walking tour die hij heeft gedaan, en ik vond er eigenlijk vrij weinig aan.

´s Avonds uit eten gegaan met een Peruviaanse die oorspronkelijk uit Lima komt maar voor haar scriptie (studie architectuur) onderzoek doet hier in Cusco. Het was haar laatste dag in Cusco maar ze had me al beloofd rond te leiden in Lima, dus dat is een leuke manier om mijn Zuid Amerika trip met een lokale te eindigen!

Rainbow Mountains!
´s Avonds Nicky geinformeerd over de tour die we gingen doen naar de Rainbow Mountains. Hij wilde namelijk wel mee, maar had toch wel spijt, aangezien we om 03.00 ´s nachts werden opgehaald. Zeker na de lange busrit vanuit Arequipa is het toch wel een heftig schema, maar ondanks dat toch maar gedaan.

Na een drie uur durende busrit naar het startpunt kregen we een prima ontbijtje en konden we beginnen aan de tour. Al snel hadden we door dat het vroege opstaan méér dan de moeite waard is. De route begon al daadwerkelijk prachtig door een vallei vol met alpaca- en schapenherders. De altitude was vrij hoog, we begonnen rond 4400 meter en de top was 5100 meter. Dat betekende een drie uur durende zware klim door een prachtig landschap. Maar eenmaal aangekomen bij het hoogtepunt, was dit méér dan de moeite waard. Wat een prachtig fenomeen! En dan te bedenken dat dit pas een paar jaar geleden echt is ontdekt en nog in de beginfase is van de daadwerkelijke toerisme. De kleursamenstelling is ongelofelijk prachtig door de verschillende mineralen.

De hike terug omlaag was wederom vrij heftig voor de gewrichten. Ik merk heel erg dat mijn lichaam een beetje klaar is met de vele hikes omhoog en omlaag. Het is dan ook fijn dat ik na Machu Picchu wel klaar ben met de vele hoogteverschillen en mijn lichaam een beetje kan bijkomen. De terugweg was gelukkig maar een kleine twee uur en na een kort busritje kregen we een simpele lunch voordat we weer verder reden, terug naar Cusco. Vervolgens in Cusco met Nicky nog even lekker nagenoten met een luxe avondmaal en wijntje in een restaurant.

Op naar Machu Picchu!!
Vandaag, naast het schrijven van mijn blog, de tour naar de Machu Picchu geboekt! Vannacht start mijn vijf daagse Salkantay trail naar de Machu Picchu! Ik ben benieuwd hoe het gaat worden en hoop op een beetje goed weer. De tour die ik doe ik een beetje aangepast, omdat ik heel graag de Huayna Picchu of de Mountain Picchu wilde doen naast alleen de Machu Picchu. De Huayna Picchu is volledig volgeboekt voor de komende maanden, en de Mountain Picchu is vanaf zaterdag gesloten, resultaat: op vrijdag de Mountain Picchu doen! Ik sla een dag met hot springs over om een dag eerder bij de Machu Picchu te zijn. Voor mij dus duidelijk een win-win situatie!

Na Machu Picchu heb ik nog een week voor mijn vlucht vanaf Lima terug naar Nederland. Ik weet nog niet of ik door de bergen langzaam naar Lima ga of dat ik rechtstreeks ga en een weekje relax aan de kust/Lima, maar de tijd zal dat leren! Eerst even maximaal genieten van mijn tripje naar de Machu Picchu!

#

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *