Drie jaar geleden een bizarre en prachtige roadtrip door Malawi, Mozambique, Zimbabwe en Zambia gehad. Deze roadtrip zal ik nooit meer vergeten en daarom leek het mij ook weer een goed idee een roadtrip in Zuid Amerika te doen, weliswaar in de omgeving van Salta!

Voorbereidingen in Salta
Tijdens mijn vorige blog was ik al een paar dagen in Salta maar zat ik in een hostel waar niet zoveel mensen bereid waren om mee te gaan op een roadtrip. Daarom besloot ik de dag na het schrijven van mijn blog van hostel te switchen, weliswaar naar een hostel welke een stuk verder uit het centrum ligt, maar de sfeer leek er goed te zijn.

Eerst moest ik nog een dagje volmaken na het schrijven van mijn blog, en dat deed ik samen met een lokale meid, genaamd Florencia. Samen met haar naar een groene berg/vallei buiten de stad gegaan, genaamd San Lorenzo. Daar heerlijk rondgelopen tot het zo goed als donker was. Daarna naar de stad gegaan om daar vervolgens ook nog een beetje rond te lopen. Het was dusdanig gezellig dat we besloten de volgende dag ook samen een paar museums te bezoeken.

De volgende dag begon met het switchen van de hostels. Direct bij aankomst was er een Deens koppel Anna en Jonas die heel enthausiast waren over het idee van een auto huren. Ook twee Duitse meiden en een Franse meid vonden het een goed plan. Iedereen zou er een dagje over denken en ik kon vervolgens in de middag een beetje museums bekijken. Bij het eerste museum, wat iedereen me aan had geraden, bleek wederom waarom ik nooit naar museums ga; het is gewoon echt niet mijn ding. Een mooi museum over heuze kinder-mummies die waren geofferd, daadwerkelijk een gemummificeerd jongetje van een jaar of 6 bevond zich in het museum. Buiten deze mummie vond ik er verder niets aan en ben ik maar samen met Florencia een beetje door de stad gaan slenteren. Een heerlijk ijsje gegeten bij een ijsbarretje en ´s avonds op tijd naar het hostel gegaan om definitief uit te zoeken wie er mee wilden met de auto.

Het Deense koppel wilde heel graag mee en de rest hadden iets andere plannen bedacht en hadden daardoor geen tijd om mee te gaan. Maar drie personen was al voldoende om een auto te vullen en te gaan genieten van de prachtige natuur in Salta! De volgende dag dan ook direct de auto gaan regelen en verder een beetje te chillen bij het hostel (bij het zwembad!!!), een kleine barbeque te nemen en op tijd naar bed te gaan voor de roadtrip. Diezelfde avond sloot er nog een Fransman, genaamd Alex, bij ons aan om de auto volledig te vullen! Super gezellig en had er volop zin in!

Roadtrip dag 1; een lange maar prachtige dag
Op donderdag konden we om 09.00 de auto ophalen bij het verhuurbedrijf. De fransman was lichtelijk langzaam dus waren we iets later. De auto die we origineel moesten krijgen had een kofferbak die niet open ging, maar gelukkig stond er ook een andere auto klaar die we konden meekrijgen. Anna en Jonas hebben geen rijbewijs, dus Alex en ik moesten de hele routes rijden. Ik begon met rijden en de route die ons uiteindelijk werd aangeraden was Cachi – Cafayate en terug.

Het begin was daadwerkelijk prachtig, toen we Salta uit waren reden we direct een groene vallei in met een rivier en hoge bergen om ons heen. Een lekkere zigzagroute waar snelheid volledig overbodig was omdat het genieten van de natuur veel leuker was. Onderweg nog een waarschijnlijk door een Jackhall gedode koe tegengekomen en iets verder deze Jackhall ook nog eens gezien. We schoten behoorlijk op en het leek ons fijn om direct door te rijden naar Cafayate zodat we wat flexibiliteit hadden op de dagen daarna. Door de bizar veranderende natuur hebben we regelmatig een stop gehouden, iedere keer was er weer een nieuwe situatie waar we enorm konden genieten. In de middag bij Cachi ook nog eens een heerlijke lunch gegeten om ons energielevel op peil te houden.

Tegen de zonsondergang een paar photoshoots gehouden om vervolgens het laatste stuk in het donker door te rijden naar Cafayate. Ook nog een heel stuk uit het raam gehangen boven het dak om te genieten van de wind en de stille route. De hele eerste dag zijn we namelijk amper auto´s tegengekomen, waardoor het echt het gevoel gaf alsof we de wereld aan het ontdekken waren.

Aangekomen in Cafayate wilden Alex, Jonas en Anne in de auto slapen. Mij leek dat een minder goed idee, dus zijn we na het eten een hostel voor mij gaan zoeken en heb ik een heerlijk nachtje in een bed geslapen voor minder dan 10 euro terwijl de rest heeft liggen kramperen in de auto.

Roadtrip dag 2; hikedag!
Na een heerlijke nacht te hebben geslapen, goed te hebben gedoucht en maarliefst een ontbijt bestaande uit twee croissantjes te hebben gegeten, ging ik onze armoedzaaiers voor de deur bezoeken. Mijn vriendjes lagen nog heerlijk te slapen in de mega comfortabele auto dus heb ik ze vriendelijk uit hun slaap ontwaakt om de tweede dag te beginnen. Na onze tandjes te hebben gepoetst op de straat zijn we vertrokken richting Ruinas de Quilmes in Tucuman. Dit zijn oude ruines die eruit zien alsof ze vrij recent zijn gemaakt… toch was het geheel erg indrukwekkend als je de gehele hike rondom de ruines maakt over de berg. Uiteindelijk hadden we vrij veel tijd gespendeerd bij de ruines om vervolgens op de terugweg bij een wijngaard even een kijkje te nemen en wat druifjes te proeven.

Eenmaal terug aangekomen in Cafayate wilden we de 7 watervallen bezoeken in een ravijn in de buurt van Cafayate. Dit was wederom een flinke hike naar de eerste waterval. Dit was al een prachtige waterval waar je onder kon gaan staan. Hij was niet meer dan 4 meter, maar de hike er naartoe was al meer dan de moeite waard. Een lokale gast wilde ons echter nog verder krijgen naar meerdere watervallen, maar dit was een vrij technische en zware klim door de ravijn. Ondanks dat ben ik samen met Jonas toch deze klim gaan doen en ben ik wederom op mijn griploze tennisschoenen een belachelijke route gaan doen. Ondanks wat wegglijden en hartverzakkingen hebben we het gered tot de 20 meter hoge waterval. De waterval zelf was zeker niet de mooiste die ik heb gezien op mijn trip, maar de klim er naartoe gaf een partij adrenaline wat het de moeite meer dan waard maakte! De terugweg was minstens net zo spannend als de heenweg en eenmaal terug bij de eerste waterval was het gevoel van de trip geheel voldaan! Inmiddels was de zon al aan het zakken en hadden we definitief besloten om de tweede nacht weer in Cafayate te slapen in dezelfde samenstelling; ik in een hostel en de rest in de auto (bekroond tot ´Carstle´).

Roadtrip dag 3; een bizarre herhaling van mijn vorige roadtrip
De derde dag zijn we heel vroeg opgestaan om de zonsopgang in de prachtige vallei terug richting Salta te bekijken. Helaas had het ´s nachts geregend en was het nog vrij bewolkt toen we wegreden. Ondanks dat kwamen we na ongeveer een uurtje aan bij Los Colorados waar we ongeveer twee uur hebben rondgelopen. Het bijzondere was dat we vanaf deze plek de bergketen in de achtergrond konden waarnemen, terwijl de wolken deze bergen een soort deken gaven. Een magisch moment, zeker toen de zon op begon te komen. De hike zelf was erg relaxed en fijn om wakker te worden. Uiteraard weer een goede photoshoot gemaakt en genoten van dit prachtige landschap, wat weer totaal verschillend was ten opzichte van de vorige twee dagen.

Na Los Colorados hebben we een vrij lang stuk doorgereden en korte stops gemaakt voor wat foto´s. Onze vriendelijke Fransman heeft ongeveer de hele ochtend in de auto liggen slapen, terwijl ik met het Deense stelletje bijvoorbeeld ben gestopt bij een prachtig fenomeen Garganta del Diablo, een overhellende klif die onmogelijk op een foto te krijgen is. Dit was een van de prachtige delen van de vallei richting Salta en een van de laatste stops op deze route.

Uiteraard was Oscar weer op zoek naar een uitdaging en eenmaal uit de vallei waren we pas aan het einde van de ochtend. Het leek mij dan ook weer een goed idee om via het meer ´Embalse Cabra Corral´ een soort provinciale route terug naar Salta te nemen. Al snel bleek dat deze route niet bepaald overal even verhard was, maar het was wederom een prachtige route door een bijzondere natuur. Letterlijk een uur off the main road resulteerde in het niet tegenkomen van ook maar een enkele auto. De lokale dorpjes waren enorm enthausiast als er een autootje langs kwam rijden, dus de ervaring was weer heerlijk. Een soortgelijke ervaring aan het offroad rijden door Zambia, waar we uiteindelijk stil kwamen te staan in een rivier… het is natuurlijk alweer aan te voelen, na uren te hebben gereden kwamen we ook hier in Argentinie riviertjes tegen die we moesten oversteken. Gelukkig waren ze niet zo heftig als de rivier in Zambia, maar toch was het vrij spannend om niet wederom een huurauto te verpesten…

Na een flinke rivier te hebben gekruist waar toch al een beetje water via mijn raam naar binnen was gekomen, kwamen we stil te staan voor een rivier die toch wel wat dieper en verder leek dan onze auto aan kon. Aan de andere kant van de rivier stond een goede en hoge truck ook met open ogen naar de rivier te kijken, en voor deze lokale meneer leek het ook al vrij onmogelijk op de rivier te kruissen. Uiteindelijk ging hij de uitdaging aan en ging het eigenlijk vrij makkelijk. Dit bracht ons tot het idee om het met onze Chevrolet Classic Sedan ook te doen, met behulp van wat duwers. Dit keer zat ik zelf achter het stuur en pompte de adrenaline letterlijk door de rivier.

Halverwege stond ik toch behorlijk stil en kwamen de duwers te pas. Gelukkig ging het allemaal een stuk soepeler dan de vorige keer in Zambia en reed ik vrij snel de rivier uit. Uiteindelijk was alleen de gestoffeerde vloer van de auto nat en functioneerde de auto nog volledig naar behoren na het uitrijden van de rivier. Maar het idee dat ik voor de tweede keer een auto door een rivier heb gereden, is toch wel uitzonderlijk.

Na het kruissen van de rivier hadden we gelukkig nog maar een klein stuk te rijden naar Salta en we waren ook behoorlijk klaar met het offroad rijden en wilden gewoon de auto inleveren. Teruggekomen in Salta hebben we de auto zelf maar een schoonmaakbeurt gegeven in de stad. Deze schoonmaakbeurt was al meer dan de moeite waard, voor een paar euro maakte een aantal gasten de auto van zowel binnen als buiten volledig schoon; en wij mochten toekijken!

Een heerlijk einde van de roadtrip en prachtig om de auto weer schoon en volledig functionerend terug te geven aan het verhuurbedrijf, ondanks de bijzondere reis die we hadden gemaakt. Wederom een onvergetelijke roadtrip in mijn leven!

Laatste dagje Argentinië, laatste avontuurtje in Chili
Zondag op maandagnacht zou ik samen met Anna en Jonas naar San Pedro de Atacama reizen (de droogste woestijn in Chili). Eigenlijk zouden Anna en Jonas een dag eerder gaan, maar door regen was de weg naar Chili afgesloten. Dit betekende dat ik nog een volle dag te besteden had in Salta en deze heb ik mooi kunnen afsluiten met Florencia door wederom naar de San Bernardo heuvel te gaan en een beetje rond te slenteren door de stad. Ik ben inmiddels een shirt kwijtgeraakt en een shirt is volledig verrot, dus heeft Florencia mij een oud shirt van haarzelf gegeven en een leuk souvenirtje als afscheid!

Door het drukke programma was ik helemaal verrot op zondagavond en heb ik de gehele busrit naar San Pedro de Atacama geslapen. Alleen even wakker geworden bij de grenspost om wederom een hele pagina van mijn paspoort te laten verpesten door een ambtenaar die een kleine stempel volledig schuin op een hele pagina heeft gezet. Ondanks dat zelfs na de grenspost heerlijk geslapen en vroeg aangekomen in San Pedro.

In San Pedro begon mijn laatste avontuurtje in Chili, waar het bijna tijd is voor een nieuw avontuur in Bolivia en Peru! De eerste dag vrij weinig gedaan, beetje gechillt bij ons zwaar relaxte hostel (met wederom een zwembad!) en een beetje onderzoek gedaan voor tours de volgende dagen, voordat de tour via de beroemde zoutvlaktes van Zuid Amerika naar Bolivia op het programma staat!

Twee dagen de meeste droge woestijn ontdekken
Inmiddels heb ik er twee dagen met activiteiten opzitten en ga ik morgen (donderdag) samen met dezelfde groep als de roadtrip op een trip naar de zoutvlaktes Uyuni in Bolivia.

Gisteren ben ik op een tour geweest naar de Piedras Rojas, een volle dagtrip naar o.a. Lagunas Altiplanilas en de Piedras Rojas. Een prachtige tour door de woestijn met verschillende views op lagoons, droge woestijn, gekleurde rotsen en genoeg fauna om je ogen uit te blijven kijken. De woestijnnatuur is natuurlijk weinig over te vertellen, maar de foto´s vertellen meer dan duizend woorden! Geniet dus van de prachtige natuur en de vele flamingo´s die ik van heel dichtbij heb gezien!

Na de eerste activiteitendag heb ik op mijn gemakkie een pizzaatje gegeten in het kleine stadje, genoten van wat live muziek en vervolgens terug gegaan naar het hostel om een biertje te drinken en op tijd naar bed te gaan om de volgende dag vroeg naar de Geisers te gaan. Dat was direct mijn activiteit van vandaag, om naar de hoogst gelegen (boven 4000 m) en meest active geisers te gaan. Wederom een heerlijke tour met een paar mooie stops, waar voornamelijk de foto´s meer vertellen dan mijn verhaal.

Het onbekende in
Vandaag na de Geisertour voornamelijk mijn blog geschreven en tussendoor vanalles gedaan om de tour van morgen voor te bereiden. Lekker op mijn gemakje zitten ouwehoeren bij het hostel, het stadje ingegaan om geld in te wisselen voor Bolivia, wat eten te hebben gekocht en gewoon lekker een relaxdagje te hebben.

De komende dagen zal ik weinig bereikbaar zijn (wat vrij opmerkelijk is na mijn drie maanden in Argentinië, Paraguay en Chili) en dat zal in Bolivia niet veel beter worden… wellicht gaan de blogs wat langer duren voordat ik ze kan uploaden en wellicht horen jullie minder van me. Maar dat betekent uiteraard niet dat ik niet aan jullie denk (misschien een beetje wel)… daarom geef ik jullie bij deze een hele dikke knuffel vanuit de droogste woestijn in Chili! Nog maar ongeveer 7 weekjes te gaan….

Tot snel!!!!

#

Één reactie

1. Excellent pics, Oscar! I hope the shoes are continuing to serve you well:-)

Fwiw, the Atacama is the driest desert on planet earth.