Lieve lezers,

Allereerst allemaal een zalig pasen gewenst natuurlijk. Voor ik het wist was het alweer zover en waren er alweer paasdagen. Kerst lag ik in het ziekenhuis, oud en nieuw vierden we bij de Victoria Falls, maar pasen lijkt op de een of andere manier een beetje aan ons voorbij te gaan. Sterker nog, met deze paasdagen is april alweer begonnen… onze laatste maand in Afrika.

Daar boven op de berg
Vorige week waren we in Marangu aangekomen, aan de voet van de Kilimanjaro. We hadden op dat moment nog weinig gezien, aangezien we door de bomen het bos niet meer konden zien. Maar de dag na mijn laatste blog beloofde daar verandering in te komen.

We hadden een dagtripje gepland vanaf ons gasthuisje waar we sliepen. De eigenaar van dit gasthuis was super behulpzaam en had een heel A4tje volgeschreven voor onze gids, met alle dingen die onze gids ons moest laten zien. Uiteraard kende onze gids de omgeving zelf ook wel, dus had hij een nóg betere trip voor ons in petto. Toch zaten een groot deel van zijn betere trip ook verwerkt in het trip van de gasthuiseigenaar.

Het was werkelijk een heerlijke dag met een zonnetje die, zoals al onze hele reis door Afrika, netjes buiten de bewolking bleef. Echt bizar eigenlijk, het is altijd volop bewolkt, maar de zon schijnt altijd volop op ons gezichtje.
Maar goed, de Kilimanjaro was in tegenstelling tot de zon al ruim twee weken in de wolken, dus de kans dat wij de top gingen zien was vrij klein. Echter na vijftien minuten lopen moesten wij opeens stoppen van onze gids… na vijf minuten was duidelijk waarom; de wolkjes gingen even mooi voor de Kilimanjaro weg zodat wij een fotootje konden maken van de top! De dag kon niet beter beginnen. Gelijk maar even een verjaardag-facebook-fotootje voor de moeder van Steffen gemaakt, want die was namelijk jarig!
Na de top te hebben gezien zijn we naar het vertrekpunt gegaan voor de mensen die wel meer dan duizend euro en een week over hebben om de berg te beklimmen. Leuk om alle informatie te krijgen hoe zo´n bergtripje in zijn werk gaat.
Na het zien van het vertrekpunt stonden grotten en een aantal watervallen op ons programma. De grotten waren erg bijzonder en werden vroeger gebruikt als schuilgrotten. Echt bizar dat er mensen in dit soort plaatsen hebben geleefd.
Na de grotten gingen we verder naar de watervallen. We hebben al zo veel verschillende en mooie watervallen gezien, maar deze waren toch ook wel weer echt heel erg mooi! Vooral de eerste was erg indrukwekkend. De omgeving is bij iedere waterval weer verschillend, wat iedere waterval op zich weer prachtig maakt.
Het was best een flinke tocht door de prachtige omgeving aan de voet van de hoogste berg van Afrika, alleen de omgeving maakte het al waard om lekker een dagje te wandelen. Maar daarmee was onze tocht nog niet voorbij! We gingen namelijk een koffieplantage bekijken. Ik had grote verwachtingen, aangezien ik natuurlijk een tijdje voor Nespresso heb gewerkt. Maar het stelde allemaal niet zoveel voor, de plantage was gewoon de tuin van een oude man. Toch had hij er, in slecht engels, wel een leuk verhaaltje bij.
De tocht eindige met het proeven van bananenwijn en daarna ook nog het proeven van bananenbier. De bananenwijn was nog enigszins naar binnen te krijgen, maar het bananenbier was echt niet te zuipen. Toch was het bananenbier wel in de leukste setting, tussen allemaal oude dronken Afrikanen in de rimboe.

Zwemles
De dag na Marangu een relaxdagje in het lelijke Moshi genomen. Lekker een goedkoop hosteltje met een zwembad genomen en daar lekker gezwommen. Een Tanzaniaans jongetje in het zwembad wilde dat ik hem zwemles ging geven. Nou, met al die geweldige zwemdiploma´s die ik heb gehaald, is het me niet gelukt om deze jongen in het diepe te krijgen. Maar goed, hij deed ook niet genoeg zijn best zal ik dan maar zeggen.

Comfort is ver te zoeken
Na Moshi ging onze trip naar de kust weer verder. Maar eerst nog even andere bergjes bezoeken onderweg naar de kust; Usambara Mountains. Hiervoor moesten we weer eens een lekker stukje met de bus. Dat is toch wel één van de dingen die ik het minst ga missen als ik weer terug in Nederland ben. Wat kan het openbaar vervoer in Afrika toch verschrikkelijk zijn; zaten we eindelijk weer eens in een redelijk comfortabele bus, komt er een vrouw met een omtrek die groter is dan mijn lengte bij ons zitten… resultaat: heupen die geklemd worden tussen een persoon en een stalen armleuning in het gangpad.
En daar blijft het dan niet bij, in Afrika kennen ze ook oplichters die slechte gezondheidsproducten verkopen. Echter doen ze dat hier op maximaal volume, in de bus… Het gehoor in Europa wordt beschadigd door de harde muziek in discotheken en door ipods, maar in Afrika krijg je dit al als je naar slap geklets in het Swahili moet luisteren.

Gelukkig zijn de negatieve dingen van onze reis slechts een fractie van de totale gebeurtenissen. Iedere bestemming is tot nu toe geweldig en een reisje die wat minder bevalt werk je dus ook zo weg met alle bijzondere activiteiten in dit mooie landschap.

Conditie opgebouwen in Usambara Mountains
Aangekomen in Lushoto, een voorheen Duitse koloniestad in de Usambara Mountains verliep eigenlijk alles vrij relaxed. We werden niet meteen aangevallen door hordes mensen die je wat proberen te verkopen, maar gewoon één man die ons netjes naar een goedkope slaapplaats bracht, ons de tijd gaf en daarna een excursie probeerde te verkopen. Na wat vriendelijk overleg hebben we voor een mooie prijs een tripje geboekt voor de dag daarna. Diezelfde avond nog twee Deense meiden tegengekomen die wel met ons mee wilden gaan op de trip, dus weer wat gezelschap erbij!

Lushoto is qua stad echt een ontiegelijk lelijk stadje, misschien wel doordat het door Duitsers opgezet is… Maar goed, de omgeving was verder wel prima, ik had echt een prachtig berggebied verwacht wat misschien ook wel weer te mooi was om waar te zijn. Toch was het wel een erg leuk tripje door een regenwoud naar een mooi uitzichtpunt. Ook het weer zat weer helemaal mee en hebben we lekker van het zonnetje kunnen genieten! Aan het begin van de tocht leek het even een dramatische dag te worden, met een langzame gids die bij iedere bloem of struik ging stoppen om uit te leggen wat het was, maar na een half uurtje zat het tempo er goed in!
Na het eerste viewpoint doorgegaan naar onze lunchplaats; een boerderijtje waar ze alles zelf produceren. Heerlijk zelfgemaakt brood, met jam, kaas en een heerlijk passievruchtdrankje leverde ons een van de beste lunches tot nu toe op!
Na onze lunch kwamen we dan toch bij een punt die de trip toch wel helemaal de moeite waard maakte; Irente viewpoint. Hier zit je eigenlijk op de rand van het berggebied en kijk je over het vlakke land van Tanzania uit. Een bizar mooi punt waar we even lekker hebben genoten.

Bij terugkomst bij onze slaapplaats was er niet genoeg water om een normale douche te nemen, dus dat was wel een beetje jammer na een dagtour in de hitte. Gelukkig konden we wel weer ouderwets met een tijltje douchen, met water wat ze speciaal voor ons op een vuurtje hebben opgewarmd. Dat was eigenlijk dus nog even een stapje beter dan bij ons project in Malawi, we hebben er dus ook volop van genoten!

Diezelfde avond wel nog even naar de ´disco´ geweest met onze gids en de twee Deense meiden. Waar we aan het begin van de avond zowat alleen op de dansvloer stonden te dansen, was het aan het einde van de avond toch wel jammer dat het alweer afgelopen was. De Afrikaanse hits zijn echt super relaxed om een avondje op los te gaan en de Afrikanen waarderen het enorm als je gezellig met ze meedanst. Al met al; het was een hele goede vrijdag!

Nat worden in regenseizoen
Onze tijd bij de Usambara Mountains zat er daarmee alweer op en konden we weer verder naar de kust! Stille zaterdag was een mooie dag om rustig te reizen naar de kust. Het plaatsje Tanga was onze eerste bestemming, een industriele stad waar eigenlijk niet zo heel veel te beleven is. We zijn er wel achter gekomen dat het aan de kust echt bloedheet is. In het binnenland was het ook warm, maar goed te doen. Hier in Tanga is het ´Nederlands` heet, lekker vochtig waardoor je de hele dag door aan het zweten bent. Toch bizar dat we hier nu midden in het regenseizoen zijn, amper buitjes hebben, maar wel zeiknat worden van het zweet. Maar goed, laten we die regen even snel afkloppen en even bewust worden dat het in Nederland zo koud is dat het ook niet bepaald lekker is.

In Tanga zitten we in een heerlijk goedkoop hotelletje, 3 euro en 75 cent per persoon per nacht, en dan hebben we een kamer met een balkonnetje van waar we een prachtig uitzicht hebben op de zee! Wat wil je nog meer?

Johannes de Doper
Ons paasontbijt viel echter wel een beetje tegen, lekker tussen de vliegen een zwart geroosterde boterham met saaie jam. Steffen had dan wel nog een Spaans omelet erbij waar het Spaanse nogal ver te zoeken was. Maar goed, onze eerste paasdag beloofde verder wel goed te worden. We gingen op een Boda Boda (taximotortje) naar de Amboni Caves en de Galanos Sulphur Springs. Op een boda reizen is echt ideaal als het zo warm is, lekker met het windje mee door het prachtige landschap van de kust in Tanzania.
De Amboni Caves was onze eerste stop, een hoop grotten die volgens onze gids naar diverse andere plaatsen in Tanzania lopen. Hier hebben we bijna een uur rondgelopen en hebben we een hoop vleermuizen, kleine doorgangen en bijzondere gevormde grotten gezien. Helaas is mijn camera niet bepaald gemaakt voor grotten, dus echt mooie foto´s heb ik niet. Maar goed, eigenlijk moet je alles hier in het echt zien, want de foto´s laten niet half zo zien hoe mooi het hier is.

Na de Amboni Caves stonden de Galanos Sulpur Spring op ons programma. Onze boda´s waren hier nog nooit geweest dus het was een beetje zoeken. Een paar keer verkeerd gereden, maar dat was eigenlijk niet zo erg door dit mooie gebied. Aangekomen bij deze springs was het eigenlijk niet wat we hadden verwacht. Het was vrij klein en er was enkel een oude man die ons liet zien wat het was. Even een krokodilletje weggejaagd en ons in deze bijzondere bron laten staan. Het ruikt en smaakt naar rotte eieren, maar volgens onze Johannes de Doper was het erg gezond voor ons. Johannes de Doper kon echter niet uitleggen hoe dit zo is ontstaan en wat het precies is en doet. Zo was het toch wel een bijzondere ervaring op eerste paasdag.

Tongoni Ruins
Tweede paasdag lekker uitgeslapen en daarna een taxi richting de Tongoni Ruins genomen. Zoals alle Afrikanen zegt onze taxichauffeur te weten waar het is, maar als puntje bij paaltje komt verdwalen ze altijd. Deze taxi besloot ook nog eens in de middle of nowhere te gaan roken onder de motorkap, maar op de een of andere manier zijn we toch op onze bestemming gekomen.
De ruines vielen een beetje tegen, zoals eigenlijk ruines altijd tegen vallen. Een hoopje stenen wat ooit een moskee was. Gelukkig had de man op bestemming er een leuk verhaaltje bij en creeerde de kust met Mangrovebomen een prachtig plaatje voor ons. Het getij was hier aan de kust bizar ver, waar het ruim honderd meter verschil kan zijn en de Mangrovebomen ´s nachts gewoon in het zeewater staan.

Met dezelfde taxi weer terug in Tanga gekomen waar ik nu deze blog heb zitten schrijven in de bloedhitte. Nog 19 dagen te gaan voordat we uit Afrika vliegen en nog 23 dagen voor we weer naar huis vliegen, nu vooral genieten van de zon, de zee en het strand!

Ik ga jullie geen dikke knuffel geven, want ik zit helemaal onder het zweet. Dus dan maar de dikke groetjes vanuit het altijd mooie Tanzania!