Steffen en ik zijn inmiddels al ruim een week vrije vogeltjes in Afrika, het is toch wel een hele ervaring om alle verschillende dingen te zien. Maar zoals alles; elk voordeel heeft een nadeel.

We hebben nog niet eens zoveel gereist, maar de minibusjes wordt je toch wel snel zat. Als je onder de 1.70 bent lijkt het me allemaal niet eens zo erg, maar ik zit werkelijk in ieder busje opgevouwen. Ondanks dat ik al krap zit, weten ze toch altijd nog vijf mensen op een bankje voor drie personen te krijgen en daar kan zelfs nog wat bagage bij.
Gelukkig zijn de bedden en deuren hier in Afrika wel op lange mensen gemaakt… mits ze hun voeten over het einde laten bungelen en bukken voor de deurposten. De bedden en deuren zijn hier namelijk gemiddeld zo´n 1.80 meter. Helaas zijn er ook bedden die in het extreme gaan en gewoon tegen alle lange mensen in ook nog een voeteneind hebben bij hun bed.
Maar ach, daar krijg je wel weer een onvergetelijke ervaring voor terug. Ik heb sowieso weinig te klagen, want vlak voor mijn vertrek kon ik nog niet eens een half uur zitten zonder rugpijn en nu heb ik (even afkloppen) vrijwel geen last van mijn rug.

Bijkomen in Zomba en laatste avondmaal LIYO
Na het leuke tijd vrijwilligerswerk en met een paar mooie afsluitfeesten zat onze tijd er bij LIYO in Zomba toch echt op. Maar daar is het niet bij gebleven, want we hadden nog een paar mooie dagen in Zomba op de planning staan. In Zomba zijn we nog naar de botanische tuinen geweest, hebben we een paar dagen goed gerelaxed en hebben we nog even lekker luxe pizza gegeten bij de lokale Domino´s.

Maar we hebben in Zomba ook nog even goed afscheid genomen van onze vrienden bij LIYO. Zo hadden we op maandagavond lekker hamburgers gegeten in ons oude vrijwilligershuis, maar hebben we ook de laatste (donder)dag in Zomba nog overheerlijk geluncht. Daarna hebben we afscheid genomen van onze vrienden, members en natuurlijk onze honden. Vooral de kleine pup Chefke zal ik zeker gaan missen!

Liwonde National Park
Diezelfde donderdag zijn we naar onze volgende bestemming gegaan; Liwonde National Park. We kwamen aan vlak voor het donker was en hadden al een lodge uitgezocht waar we heen wilden. Het lopen van de plek waar we met de bus gedropt waren tot aan de lodge was nog best een stukje. Op een gegeven moment liepen we langs een prachtig hotel waar onze lodge vlak achter moest zijn… dat was het ook! Echter zag het er niet echt veelbelovend uit, het was compleet vervallen en volledig omgetoverd in een oerwoud. Het was nog maar de vraag of het open was, maar dat was het. Toch beviel het ons wel, want de prijs was ook naar het onderhoud; erg goedkoop! We hadden een heel huisje met badkamer voor onszelf, voor een paar euro. Toch had deze lodge ook wel weer zijn charme. Het was misschien slecht onderhouden, maar ondanks dat zag je dat het toch ook een hele mooie lodge was geweest; toplocatie, mooie natuur, voetstappen van nijlpaarden op het terrein en mooie barretjes (die wel buiten gebruik waren). Om te overnachten dus een prima aanrader!
Aangezien het die donderdag valentijnsdag was, hebben Steffen en ik romantisch vlakbij het water van Liwonde (lees: een stukje de stad in zonder uitzicht), een overheerlijke luxe maaltijd (lees: goedkoop, simpel maar wel lekker) gegeten.

Die dag erna hadden we een safari in Liwonde National Park, althans, op het water! We hadden een privebootje met gids waar we twee en een half uur over het water gingen varen. Al heel snel zagen we nijlpaarden in het water op een afstandje, maar na een tijdje hebben we op slechts een paar meter van deze nijlpaarden gevaren. Ook nog een zwemmende krokodil gezien (daar zie je niet zoveel aan), maar ook een krokodil op het droge! Aangezien het regenseizoen is, is de kans dat je dieren op het land ziet vrij klein, maar wij hadden het geluk dat we nog twee olifanten mochten zien! Al met al een geslaagde boottrip!

Diezelfde dag nog naar de hoofdstad van Malawi gegaan om daar een nachtje als tussenstop te gebruiken richting Nkhata Bay.

Chillen @ Nkhata Bay
In Lilongwe hadden we zaterdagochtend een tussenstop in het ziekenhuis. Steffen en ik zijn namelijk nog steeds niet van de wondjes op onze voeten af, ze helen maar niet. Ondanks verschillende antibioticakuurtjes kregen we hier weer een nieuwe en schijnbaar betere. Ook een zalfje erbij gekregen en tot op de dag van vandaag gaat het wel ietsje beter. Hopelijk zijn ze snel helemaal weg en kan ik weer op slippers lopen in plaats van op mijn blote voeten. De afrikanen vinden het namelijk best gek om een blanke op blote voeten te zien, dus ik krijg regelmatig vraagtekens naar mijn hoofd gesmeten.

Maar goed, we hadden uiteindelijk aardig wat tijd gebruikt voor dit ziekenhuis, maar we wilden wel nog in Nkhata Bay komen. Dus snel een comfortabel busje gepakt die meer rare bewegingen maakte dan een boot op woeste zee. Na twee uur te hebben gewacht tot de bus vol zat, kon onze reis van zes uur beginnen. Gelukkig had ik weer een dagje internet op mijn telefoon dus heb ik lekker bijgekletst op Whatsapp met wat mensen in Nederland! Iets later dan verwacht, in het pikkedonker, kwamen we toch aan in Nkhata Bay! We waren tijdens onze roadtrip ook al in Nkhata Bay geweest en toen was het zo rustig dat we de enige mensen in de dorm waren, dus reserveren leek ons niet nodig. Echter zat deze keer opeens alles vol dus hebben we uiteindelijk in een kamer geslapen van iemand die een paar weken weg was. Prima, maar wel een beetje gek en een hoop geregel zo in de late uurtjes.

In Nkhata Bay hebben we lekker een paar dagen gerelaxed, beetje genoten van het uitzicht, biertje gedronken en lekker ontspannen. We wilden eigenlijk vanaf Nkhata Bay via het water naar Tanzania, maar dit was zo ongeorganiseerd dat we toch maar besloten over de weg te gaan.

Prachtig uitzicht en mooie watervallen!
Doordat we niet meer over het water Tanzania in zouden gaan, was onze volgende stop Livingstonia. Een bergplaatsje aan Lake Malawi, richting de grens. We hadden nu na ons late avontuurtje in Nkhata Bay een reis die verliep zoals gepland! Voor het donker was waren we bij onze accomodatie net buiten Livingstonia, de Mushroom Farms. Het laatste stukje de berg op hebben we met een ambulance meegelift wat ook wel weer een bijzondere ervaring was.
Bij de Mushroom Farms aangekomen bleek dit toch wel weer een prachtige locatie te zijn met een bizar mooi uitzicht! Lekker in de hangmat een biertje gedronken en onze kamer bewonderd vanuit waar we het meer en de bergen konden zien. Die nacht dan ook met alles open geslapen zodat we de ochtend daarna wakker werden met een zonsopkomst en een bizar uitzicht.

Die dag hadden we een vol programma; Livingstonia en de Manchewe Falls bekijken. Dit gingen we helemaal lopend doen dus dat was een flink dagprogramma. Livingstonia stelde uiteindelijk niet zoveel voor, maar de route ernaartoe was wel erg mooi! In Livingstonia wel een heerlijk bananenijsje gegeten en gezien hoe honing gemaakt wordt.

Na Livingstonia doorgelopen naar de Manchewe Falls, een waterval van 125 meter hoog! Na de Victoria Falls kon dit natuurlijk niet veel zijn, maar doordat deze waterval niet zo breed was, gaf dit toch wel weer een hele bijzondere indruk! Op onze weg terug waren er twee jongetjes die ons wel even de grotten wilden laten zien, je kan namelijk onder de watervallen doorlopen. De route hierheen was niet onderdeel van het ´park´ en waarom dit zo was werd al snel duidelijk. Langs een afgrond van 125 meter op losse steentjes, glibberige modder en weinig om je aan vast te houden hebben we ruim een uur moeten bidden voor ons leven. Maar daar kregen we wel weer een prachtige route voor terug waar we onder de watervallen door konden lopen!

Tanzania in!
De dag daarna wilden we Tanzania in. Dit was met het openbaar vervoer krap aan te doen vanuit Livingstonia. Hier hadden wij toch wel geluk; twee Nederlandse jongens (Bas en Jaap) waren voor de VPRO aan het rondreizen en filmen en gingen ook Tanzania in! En ja, wij mochten een stuk meerijden! Super relaxed dus de dag erna meegereden, echter wel nog een extra dagje in Malawi meegepikt omdat we wat later vertrokken vanwege hun schema. Die extra dag in Malawi was bij Karonga, waar we nog langs de straat een patatje en kippetje hebben gekocht. Dit werd op een grote plaat ´gefrituurd´ en was toch wel heel erg lekker! De Nederlandse hygiene was weliswaar ver te zoeken, maar we zijn er niet ziek van geworden; totaal gewend aan de Afrikaanse hygiene (lees: geen hygiene)!

De grensovergang naar Tanzania ging eigenlijk prima. We zijn doorgereden naar Mbeya waar Steffen en ik eigenlijk verder wilden met de trein. Het treinstation van Mbeya was voor Afrikaanse begrippen echt heel mooi! Echter zou de trein pas veel later vertrekken dus hebben we besloten nog een klein stukje mee te rijden met Bas en Jaap en ons treinavontuur uit te stellen. Vandaag hebben zij ons gedropt in Makambako en we gaan morgen weer verder met het openbaar vervoer… volgende bestemming: Iringa.

Vanuit Iringa gaan we verder naar Dodoma vanuit waar we een trein naar het noorden willen pakken. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen die we in Tanzania gaan meekrijgen. Vooral het reizen met de trein ben ik erg benieuwd naar! Het land zelf is in ieder geval al een stuk luxer dan Malawi, al wat moderne architectuur gezien en de Tanzanianen rijden hier allemaal op motoren. Op de foto van station Mbeya kan je duidelijk zien dat iedereen met motoren rijdt hier.

Al met al gaat alles goed, bevalt het backpacken ondanks onze lengte toch wel erg goed en staat er ons nog een hoop te wachten!

Dikke groetjes vanuit Tanzania,
Oscar

P.s. Helaas niet zoveel foto´s van mezelf dit keer, aangezien ik alle foto´s zelf maak en Steffen de foto´s in een onbruikbaar formaat fotografeerd…